Monday, February 8, 2016

Lampe prosjekt

I forrige uke hadde vi åpent dag på Lier vgs og jeg fikk æren av å være en av Lier-ambassadørene og representere linjen vår. Til det lagde vi lampeutstillingen som vi viste frem den dagen. Det var mange fine lamper i ulike størrelser og forskjellig design. Vi førsteåringer på DH lagde lampeskjerm i hvit papir mens andreårets elever (Blomsterdekoratørene) lagde lamper i naturmaterialer. Elektro fikset hele koblingen. Her kan du se vår utstilling og hvis du vil se hvordan jeg lagde lampeskjermen min er det bare på lese videre.

Slik lagde jeg lampeskjermen min:
Først lagde jeg seks ulike utprøvinger i hvit papir får å få ideer til hvordan lampeskjermen skulle se ut. Jeg var usikker hvordan lampeskjermen min skulle se ut, men etter jeg lagde utprøvinger fikk jeg en ide.

Jeg bestemte meg for å jobbe videre med utprøvingen nummer fire og valgte å lage lampeskjerm av spå. jeg lagde mange spå i både  A5 og A4 og satte de sammen på forskjellige måter bare får å teste. Jeg brukte rx lim når jeg limte sammen spåene.




Jeg ville ha en rund form og deretter begynte jeg å sette sammen spå i en lignende form. Etter den første modellen i A5 fant jeg ut at jeg trenger bare åtte spå får å lage en rund lampeskjerm. Da var det bare å finne den riktige størrelsen fordi etter jeg satt sammen spå hadde jeg nesten ikke plass inni til lyspæra. Selv om vi brukte ledd-lys var jeg litt redd for at den skulle være brannfarlig. 
Jeg lagde lampeskjerm i 3 ulike størrelser; A5, A4 og A2, og det var den siste og største jeg brukte.


Lampeskjermen var ferdig, men jeg måtte lage "feste" som skulle sørge for at lampeskjermen satt fast i ledningen med lyspæra og samtidig var festet til lampeskjermen. Den lagde jeg ved å laminere papirbiter men en åpning. 
 
Jeg var usikker på hvor stor feste jeg skulle ha og hvilken form den skulle ha så jeg laminerte flere elementer og valgte den som passet best. Det var da kvadraten.

Jeg ble fornøyd med lampen, men skulle ønske jeg lagde bedre feste og brukte et annet lim for da hadde det ikke løsnet. Resultatet ble slik. Den ser fint ut i både lyse og mørket og har en morsomt visuelleffekt mellom lys og skygge. Kanskje du skal prøve å lage en lignende? 




No comments:

Post a Comment